Heerlen verbetert digitale dienstverlening met track-and-trace systeem
De gemeente Heerlen zet een belangrijke stap in de digitale dienstverlening met de lancering van een track-and-trace functie voor gemeentelijke diensten en producten. Door in te loggen op een inwonerportaal kunnen inwoners eenvoudig hun aanvraag volgen. Inwoners die gebruik maken van Leerlingenvervoer mogen de komende tijd als eerste gebruik maken van de nieuwe functie. Na een evaluatie besluiten we na de zomer met welke andere gemeentelijke diensten en producten we de functie uitbreiden.
Track-and-trace van aanvragen
Het inwonerportaal biedt een track-and-trace functie aan. De inwoners kunnen eenvoudig en snel de voortgang van hun aanvragen volgen. Door deze functie kunt u op ieder moment van de dag snel en makkelijk checken wat de status van uw aanvraag is. Dit maakt de afhandeling van aanvragen niet alleen sneller, maar ook duidelijker. Bellen en mailen mag natuurlijk ook nog steeds.
Leerlingenvervoer
De eerste start in de uitrol van het inwonerportaal is een pilot voor Leerlingenvervoer. Ieder jaar krijgt de gemeente 800 aanvragen voor Leerlingenvervoer. De inwoners moeten nu vaak bellen of mailen om updates te krijgen over de voortgang. Het portaal zorgt dat dit proces sneller, makkelijker en opener kan. De nieuwe digitale functie sluit ook goed aan bij de digitale voorkeur en vaardigheden van deze doelgroep.
Makkelijke dienstverlening van hoge kwaliteit
Wethouder Dienstverlening Casper Gelderblom is blij met de introductie van een track-and-trace functie in de Heerlense dienstverlening. Inwoners vragen daar al lange tijd om.
“De gemeente is er voor de inwoners. Daarom is het heel belangrijk dat onze dienstverlening zo bereikbaar mogelijk is. En aansluit bij moderne dienstverlening zoals mensen die ook in de samenleving meemaken. De introductie van track-and-trace is hier een mooi voorbeeld van!”